بازنشر, , گوگل پلاس, پینترست,

پرینت

ارسال شده در:

۵ روش مبتکرانه برای توسعه شبکه شما

استراتژی‌های گسترش مهارت‌های ارتباطی

وقتی در مورد مباحث شبکه صحبت میکنیم، اغلب مردم روی بخش سکسی یا همون ملاقات با افراد جدید تمرکز می‌کنند.

اما در واقعیت ارتباط و تقابل با یکدیگر، حیاتی ترین مسئله برای ایجاد یک رابطه موثر و دوستانه و همچنین ایجاد ارتباط اولیه است.

Dorie Clark یک سخنران بسیار معروف است که درخواست های بسیاری برای شرکت در سخنرانی ها از ایشان می‌شود. همچنین این خانم عضوی از پروفسوران دانشگاه Duke (که مربوط به مدارس کسب و کار است) می‌باشد.

وقتی که شنیدم به تازگی کتاب الکترونیکی تحت عنوان ایستادگی در برابر شبکه منتشر کرده است طی تماسی از ایشان درخواست کردم تا در قالب یک پرسش و پاسخ برخی از استراتژی هایش را با ما به اشتراک بگذارد و در زیر سوالات من و همچنین جواب های خانم Dorie Clark درج شده است.

۱- بعد از ملاقات با یک فرد شما چکار می‌کنید؟

در جایگاه اول شما باید اطلاعاتی رو از طرف مقابل خود که در حال مکالمه با او هستید را داشته باشید. یک هفته بعد ممکن است بسیار آسان فراموش کنید که دوستی را که در کوکتل پارتی ملاقات کردید برای شرکت مالی JP morgan کار می‌کرد یا Morgan stanly اما خوب این مورد یک تفاوت مهم است.

برخی از اشخاص یادداشت هایی را از روی کارت‌های کسب و کار (Bussines Cards) می‌نویسند. من فکر می‌کنم که مشکلی ندارد که این موارد را روز بعد یادداشت کنید اما مطمئن شوید که حتما نکات را یادداشت کرده اید تا ابزاری را برای کار با آنها داشته باشید.

من پیشنهاد می‌کنم که برای شخص مقابل ایمیل یا درخواست دعوتنامه ارتباط در LinkedIn (به همراه نامه شخصی) ارسال کنید و روز بعد یادآوری کنید که چقدر از ملاقات با آنها لذت بردید.

اگر مایل هستید به راحتی میتوانید طرف مقابل را برای نوشیدن یک فنجان قهوه و یا صرف نهار دعوت کنید.

یکی از استراتژی های مورد علاقه من این است که افراد مورد علاقه و خوب را که از قبل یا جدیدا می‌شناسم ماهانه به صرف شام دعوت کنم، همچنین معمولا اشخصای را که با طرف مقابل من هم در ارتباط هستند را دعوت می‌کنم تا آنها هم بیشتر من را بشناسند و همچنین با افراد هم فکر دیگر هم رابطه ای داشته باشم.

۲- چگونه افرادی که برای معاشرت با آنها در شبکه انتخاب می‌کنید را الویت بندی می‌کنید؟

از نگاهی تکنیکی شما میتوانید از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مانند: Contactually و یا Vipor استفاده کنید تا برخی از تماس ها را در اولیت های جداگانه قرار بدهید و در نتیجه این برنامه ها بعد از مثلا ۳۰ یا ۶۰ روز که برای اولین بار با مخاطب در ارتباط بوده اید به شما یاداوری می‌کند و اما از لحاظ فلسفه من از خودم چنین سوالاتی را می‌پرسم:

  • چقدر از این فرد خوشم می آید و از آن لذت می‌برم؟
  • فکر می‌کنم که آیا می‌تواند برای من نقش یک دوست را داشته باشد؟
  • در دنیای حرفه ای خودمان چقدر با یکدیگر نقاط مشترک داریم؟
  • آیا شانسی وجود دارد که با یکدیگر کار و همکاری کنیم؟
  • به طور حرفه ای این شخص چقدر می‌تواند برای من مفید باشد و برعکس؟

پاسخ دادن به این سوالات میتواند شما را در اولویت بندی افراد کمک کند.

۳- چه سیستمی می‌تواند به شما کمک کند تا با افراد درست و خوب در ارتباط بمانید؟

برای مقاوت و ایستادگی در شبکه های اجتماعی من فردی بنام Michael Katz که مشاوری اهل ماساچوست است را معرفی می‌کنم که سیستمی ۴ قسمتی برای در ارتباط بودن با مخاطبانش دارد.

لازم نیست که اغلب افراد حرفه ای تمامی این موارد را رعایت کنند اما من فکر می‌کنم که این موارد یک چارچوب مفید را فراهم می‌کند.

Michael مخاطبان خود را به ۴ گروه تقسیم می‌کند:

گروه اول افرادی که برای خبرنامه های او ثبت نام کرده اند که هر هفته دوبار نکاتی را برای ارتقا سطح بازاریابی برای آنها ارسال می‌کند.

گروه بعدی تقریبا ۳۰۰ مخاطب مهم و کلیدی هستند که ایمیل های خصوصی برای آنها ارسال می‌کند. او چندین ایمیل در روز ارسال می‌کند و در طول چند سال با افراد زیادی در ارتباط بوده است.

گروه دیگری از مخاطبان او هستند که کارت پستال های فیزیکی برای آنها می‌فرستد.

و در نهایت یکبار در هفته حداقل با یک فرد قرار ملاقات میگذارد چه این فرد را اخیرا شناخته باشد و چه جدیدا قصد دارد تا با او آشنا شود.

این استراتژی او را قادر میسازد تا با افراد سریع تر و عمیقا ارتباط برقرار کند.

۴- رابط بودن به چه معناست؟ چرا خوب است؟ و چگونه میتوانید یک رابط باشید؟

یک رابط شخصی است که از شبکه فقط برای سود و منفعت خود استفاده نمی‌کند، این افراد سعی می‌کنند به طور فعالانه به افراد دیگر کمک کنند. هر کسی می‌تواند نقش یک رابط را ایفا کند اگر افکار و عقاید صحیح و درستی داشته باشد. و این روشی است که سعی می‌کنم در زندگی خودم استفاده کنم و همچنین اخیرا ایده ای برای پیوند دو دوست را داشتم که یکی از انها آهنگساز جاز در اپرا و دیگری برنده جایزه Grammy تولید کننده جاز بود و به جای مقدمه چینی و فعالیت های عادی سعی کردم تا یک مهمانی موسیقی فراهم کنم. همچنین من از رشته های مختلف هم افرادی را دعوت کردم تا با یکدیگر ارتباط و شبکه ای را تشکیل بدهند.

۵- چگونه می‌توانید شبکه موفق خودتان را تشکیل دهید؟

برخی از افراد بی دلیل قبول می‌کنند که میزبانی کردن عملی است که به مهارت زیادی نیاز داره و فقط افراد حرفه ای می‌توانند از پس آن بر بیایند اما واقعا درست نیست.

خود من به شخصه میزبانی های زیادی را در سال گذشته برای گرد همایی های شهر NewYork City بر عهده گرفته ام و همچنین ۸ تا ۱۰ نفر را برای شناخت بیشتر از هم دعوت کرده ام در برخی مواقع موقعیت‌های جذابی پیش می آید و برخی مواقع هم مهمانی ها با یک موضوع خاص مثل موسیقی که در بالا اشاره کردم یا افراد ژورنالیست برگزار می‌شود. که برای افراد خجالتی مثل خود من اصولی کلیدی وجود دارد:

  1. لیست افراد شرکت کننده را اعلام کنید. این موضوع به افراد در قشرهای مختلف کمک می‌کند تا افراد مورد علاقه ی خود را پیدا کنند و آنها را بشناسند و ارتباط برقرار کنند و در رابطه با خود با یکدیگر گفتگو کنند.
  2. کمی اوضاع را کنترل کنید. شلوغی و ازدحام ممکن است باعث اتفاقات ناگوارد در جمع شود. ولی اغلب مشکلی بوجود نمی آید اما شما به عنوان یک میزبان باید اوضاع را کنترل کنید، اینگونه هر شخص امکان معرفی خود و همچنین در رابطه با اینکه به چه کاری مشغول است را بدست می آورد. بنابراین دیگران بیشتر همدیگر را میشناسند و راحت تر شخص مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.
  3. با آغوش گرم پذیرای میهمانان جدید باشید. برای اینکه افراد را به شوق بیاورید از افرادی که در این مسائل تبحر دارند کمک بخواهید بنابراین شما نیمی از افراد را دعوت کنید و فرد دیگر هم نیمی از افراد دیگر را و اینگونه جمعی مناسب را گردآوری کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *